Kuluneeseen vuoteen on mahtunut kaikenlaista ohjelmaa, reissaamista ja projektia. On
poikettu ensimmäistä kertaa Helsingissä ja Tukholmassa, nähty sukulaisia ja
kierretty museoita, kuljettu haastattelu- ja etsintäretkillä, piipahdettu
Pohjois-Ruotsissa Jällivaa- rassa vähemmistökielifestivaaleilla ja työskennelty
kirjaprojektin ja näyttelyn parissa. Vuodesta jäi päällimmäiseksi mieleen ankara kesä. Kuluneena kesänä
etsintäreissuilla ei tarvinnut hytissä kylmässä, ei heilua sääskien syötävänä,
vaan hikoilla porottavassa helteessä. Helle vei miehestä mehut, sääskiltä
munimalätäköt, metsistä soklot (sulavesilammet) ja pikkuiset lantot (lammikot),
vedet joista, järvistä, jopa kaivoista. Pahenevaan kuivuuteen saatiin odottaa
auttavaa vesisadetta 21.7. saakka, sitä ennen vettä ei herunut kuin pieniä
kuuroja. Isosetäni alkukeväinen ennustus kesästä, että tänä
vuonna ei ole halla vieraanamme, piti siis kutinsa. Aivan näin ankaraa
kesää ei kuitenkaan osattu odottaa.
Kesäisissä etsinnöissä löysimme Sallasta ja Kemijärveltä muutamia uusia historiallisia kohteita, sekä joukon esineistöä, joita olen parhaillaan toimittamassa Museovirastolle. Osa löydöistä on jo museon kokoelmissa. Löysin lisäksi kaksi uutta pilkkamäntyä, toisen Sallasta, toisen Kemijärven laidalta, jossa on nimikirjaimia ja vuosiluku 1865 (pilkasta kuva ylhäällä vasemmalla). Museovirasto kävi inventoimassa viime kesänä ilmoittamistani kohteista Sallan Pyhäjärven ja Salmivaaran löytöpaikat, sekä pilkkamännyn Kemijärveltä.
Kuvassa oikealla Onkamon kankailta kesällä 2018 löytynyt tasateräinen nuolenkärki, jota on käytetty pienriistan eli turkiseläinten pyynnissä.
Kesäisissä etsinnöissä löysimme Sallasta ja Kemijärveltä muutamia uusia historiallisia kohteita, sekä joukon esineistöä, joita olen parhaillaan toimittamassa Museovirastolle. Osa löydöistä on jo museon kokoelmissa. Löysin lisäksi kaksi uutta pilkkamäntyä, toisen Sallasta, toisen Kemijärven laidalta, jossa on nimikirjaimia ja vuosiluku 1865 (pilkasta kuva ylhäällä vasemmalla). Museovirasto kävi inventoimassa viime kesänä ilmoittamistani kohteista Sallan Pyhäjärven ja Salmivaaran löytöpaikat, sekä pilkkamännyn Kemijärveltä.
Kuvassa oikealla Onkamon kankailta kesällä 2018 löytynyt tasateräinen nuolenkärki, jota on käytetty pienriistan eli turkiseläinten pyynnissä.
Nauhojen purku on edistynyt vuoden mittaan hyvää vauhtia. Olen kirjoittanut
niitä puhtaaksi tähän mennessä 385 kpl, kirjoitettavia lienee vielä toinen
samanlainen määrä. Nauhojen pituudet vaihtelevat 5 minuutista jopa kolmeen
tuntiin, aikaa nauhojen purkuun kuluu hieman nauhan pituuttaa kauemmin.
Älyttömän materiaalimäärän vuoksi en voi litteroida sanatarkasti kaikkia
nauhoja, vaan ainoastaan nauhoitteiden tärkeimmät ainekset, muut kirjoitan
asiasisältöisesti, murresanojen kanssa. Nauhojen lisäksi kaapeissa ja kansioissa
odottaa runsas tusina vihkosia ja liuta irtopapereita, joiden sisältämä aines
pitää minun käydä läpi ja kirjoittaa puhtaaksi. Työtä on siis hyvin paljon,
mutta jouhevalla 5 - 15:sta nauhoitteen päivävauhdilla purkutyön saa kyllä
päätökseen.
Materiaalin keruu kirjaprojektin tiimoilta on päätöksessään. Teen enää tarkentavia
haastatteluita, nekin ilman nauhuria, sillä en tohdi enää kerryttää purettavien
nauhoitteiden määrää. Viimeinen suuri panostus on perinteisiin elinkeinoihin
liittyvän perinteen keruu, sekä luomakunnan eläimiin, lintuihin, pienempiin
eliöihin ja hyönteisiin, sekä kasveihin liittyvä aines.
POIMINTOJA
On mielenkiintoista havaita, kuinka paljon uskomuksia ja
kansanomaisia nimityksiä eläinkuntaan liittyen on vielä tallessa. Päällimmäisinä
ovat jääneet mieleen uskomukset puussa synnyttävästä käärmeestä,
kulosta sikiävästä sikaliskosta eli sikiliskosta (sisilisko),
syljestä sikiävästä paarmasta, sekä vanha uskomus kirsisääsken
(yleisnimi vaaksiainen, jota ei kuitenkaan tunneta Sallassa.
Vanhemmat paikalliset kansanomaiset nimitykset ovat myös kirsiäinen
ja sääskensiittäjä) sikiämisestä keväisestä roudasta eli kirsistä,
joka myös katoaa samaan aikaan pörräämästä, kun kirsi on sulanut pois maasta. Sääskien
tiedetään sikeävän maan uumenista ja nousevan ilmaan maan rei'istä.
Uskomukseen liittyen kerrotaan vanhaa tarinaa, että Naruskan Reikävaarasta
löytyi ammoin suuri reikä, josta sääskiä nousi ilmaan kuin paksua savua.
Poromiehet yrittivät tukkia reiän suun, mutta kun sakeassa sääskipilvessä ei
pystynyt hengittämään, se jäi tukkimatta. Hörhöläistä / herhiläistä,
eli puupistiäistä, joka käy toisinaan myös ihmisen kimppuun, ei saa tappaa
muutoin kuin kiven päällä polttamalla, muuten niitä ilmaantuisi paikalle
kourallinen lisää. Muurain eli muuraisten (siis
muurahaisten) tiedetään olevan luomakunnan vahvin eläin. Sanotaan, että vanhat
ovat nähneet, kun muura veti itseään isompaa pyssynkuulaa puunrunkoa ylös.
Ennen lisäksi ennustettiin, että vielä tulevaisuudessa tulee aika, jolloin
muuraiset ovat kasvaneet ihmisen kokoisiksi, ja jolloin ne alistavat ihmiset ja ryhtyvät maailman herroiksi. Sitä aikaa sanotaan muuraisten valtakunnaksi.
Maailmanloppu sitä vastoin tulee silloin, kun pyy menee
sormuksen läpi (s. mahtuu sormuksen läpi). Sallassa kuulee uskomuksen lisäksi yhä yleisesti tunnetun sanonnan pienenee ku pyy maalimanlopun
eellä.
___________
Kirjaprojektin lisäksi olen käyttänyt runsaasti aikaani
valokuvanäyttelyyn Kuolajärven kotakenttiä, pyyntimaita ja pyhiä paikkoja,
joka oli näytillä kesällä Kittilässä, Sallassa ja sen jälkeen Kemijärvellä.
Näyttely on pian siirtymässä näytille Sodankylään. Näyttelyn lisäksi aikaa on
kulunut myös paikannimitulkintojen parissa, joita olen
harrastelijamaisesti koonnut Sallasta, Kemijärveltä, Posiolta ja Kolarista.
Olen lisäksi kerännyt Sallan paikannimistöä, joita ei ole aiemmin
kerätty tai joissa on korjaamisen varaa. Lähetän niistä liuskan myöhemmin
Kotuksen nimiarkistoon.
Alla muutamia paikannimiä, joihin olen löytänyt tulkintoja saamenkielestä:
Alla muutamia paikannimiä, joihin olen löytänyt tulkintoja saamenkielestä:
MUUTAMIA PAIKANNIMIÄ TULKINTOINEEN
Sallan ja Savukosken kunnan rajaa piirtävä, harjuin, kumparein ja
suurempine lakine kohoava Sattovaara palautuu hiekkaa
tarkoittavaan sanaan (saLu, saP) sáttu.
Salmivaaran laitamalla Jaurun erämaan suunnalla komistelevan Jalkavaaran
nimi voisi palautua sanaan (saI) attr. jolgâ 'aukea', toisaalta miksei
voi myös jalkaan, jolloin nimi voisi liittyä vaaran muotoon, tai johonkin
tapaturmaan.
Oulankajoen ja Savinajoen yhtymässä sijaitsevan Savilammen (toiselta
nimeltä Savinalampi) nimi on mukailtu saamenkielen 'suvantoa' tarkoittavasta
sanasta (saI, saLu) savo. Savinajoen nimi liittyy sekin
suvantoon, sillä se näyttäisi palautuvan suvanto sanan yksikön genetiiviin
(saLu) savvuna 'suvannon' — nimi olisi siis suomennettuna Suvannonjoki,
nimeämisperusteena joen laskupaikka Savilampi (s. suvantolampi). Huom. voisiko
nimi sisältää mahdollisesti myös monikon genetiiviin 'suvantojen' ?.
Keminiemen keskiössä Ahvenselän ja Varvikon takamailla
hietikkoisinkin rannoin kiemurtelevan Vuotosjoen nimi voitaisiin
palauttaa 'rantahietikkoa' tarkoittavaan sanaan (saI) vuodâs, (saK) vuõddâs.
Samaan sanaan palautuu myös Selkälän liepeillä Kieskisjärven itärannassa
sijaitsevan Vuotoslahden nimi.
Vuotosjoen olkajoen Koutelon nimi selviää yksioikoisesti
luulajansaamen kautta, mistä löytyy sana guovddelis ~ kuou´telis
'keskellä, keski-' — onhan joki maantieteellisesti tarkasteltuna Vuotosjoen ja
Jaurujoen välissä, eli keskellä. Saamenkielen (saLu) kuou´ta ~ (saP) kovttá ~
(saI) kuovdá 'keski-' sanaan palautuvat taas nimet Koutajoki ja Koutatunturi
Hautajärven luoteispuolella, Kautosvalkamamukka Kallungissa
ja Koutoiva (kokomukaelma saamesta, loppuosa [saI] uái'vi,
[saKuolaj.] oivi 'pää' > suom. keskipää) Aatsinginhaudassa.
Kieskisjärven laitamalla kohoavan Suohkuttamovaaran nimi
(kart. Suohkuttamavaara) liittynee sanaan (saLu) suöhkkut 'saota,
sakeutua, paksuuntua'. Tulkinta tuntuisi muuten eriskummalliselta, ellei
ottaisi huomioon vaaran historiaa parinsadan vuoden takaa, jolloin Selkälään
vuoden 1800 tienoilla muuttanut Kallungin saamelaissukuun kuulunut ensiasukas Sakaal
eli Saakali (ristimänimeltä Iisak Haliselkä) poltti
vaaran kaskeksi ja korjasi siitä viljan kahtena kesänä. Silloin sakeutuminen
voisi liittyä palon ja savun sakeutumiseen. Sakeutuminen eli paksuuntuminen
voisi liittyä myös viljelyksen, tai puuston vankkenemiseen. Savukoskelta on Kotuksen nimiarkistoon talletettu lisäksi paikannimi Suohkupeetsi (loppuosa:
[saI] peeci mänty), joka palautunee alkuosaltaan samaan sanaan.
________
Kirjoitan lisää pian paremmalla ajalla,
terveisin Niko Rytilahti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti