Rullit – eli trullit, Sallassa tunnetummalta nimeltään lampahankerittijät, naapurilleen pahaa tekevät ja itselleen rikkautta toivovat ihmiset, jotka kulkivat öisin pääsiäisenä keritsemässä lampaita, leikkelemässä hevosen jouhia ja lehmän karvoja, utareita ja paloja nahkasta. Sanotaan, että trullit lukivat pirun raamattua, mustaa raamattua eli mustaa kirjaa, jonka johdattamina ne toimittivat pahuuksia ihmisten navetoissa. Toisten mukaan trullit leikkelivät eläimiä saadakseen tarvittavat ainekset paran eli ilkeän tontun valmistamiseen eli synnyttämiseen. Leikkelemänsä karvat, nahkan kappaleet ja hevosen jouhet trullit säilyttivät pienessä pussukassa eli tuluskukkarossa, joka tunnetaan myös taikapussin nimellä. Trullin pussissa kerrotaan olleen usein myös ihmisen hiuksia, kuolleiden luita ja kynsiä, vanhoja rahoja, sekä sormuksia.
Näiden pahaa tekevien trullien tekoja muistellaan vielä laajalti Sallassa, jotkut kertojista ovat jopa itse näähneet trulleja, jopa saaneet heitä kiinni oikein "rysän päältä". Viimeisten trullien kerrotaan kulkeneen joissakin syrjäkylissä vielä 1970-luvulla. Trulleista on mm. seuraavia muisteluksia:
Onhan ne muistelleet (trulleja), mutta että nehän oli ennen semmosia, liekkö ollu aina
niin peräkään, lampaankerittijöistä ja muista, ku ei tiijä onko ne jutut totta,
mutta tuollahan seoli Lampelassa eräs murtolainen joka kuluki täällä, me
kyllä katottiinki että sillä oli kamppeet matkassa, semmonen lampaankerittijä. Nehän leikkeli lehemiä, lehemänhäntiä ja ilkeyttä tekivät, totta ne johonki
usko muka semmoseen. (Sallan Onkamo).
Pääsiäisen
seuvussa liikkui rullit, ei ne juuri niin raakoja hommia, mutta niinku
(lehmän) ristiselijän päältä ni ottaneet vähäsen tuota karvoja, karvojen kanss sitä,
nahkaa mitä lähtee. (Sallan Särkelä).
Pääsiäisen
aikaan ne vasta rullit liikku, ovat vauhissa oikein ja käyvät ihimisten
navetoissa, leikkovat lampahilta ja lehemiltä nahkapalasia. Seon pääsiäisenaika se ja nelijän tien varressa ko ne ovat ja
yöllä kuuksivat rullit siellä ja kuuntelevat kaikkia, niin ne sano ennen. Sitähän
ihan pelekäs, missä ne liikku, jos oli nelijän tien varressa varsinkin. (Sallan Ahvenselkä).
Kerrotaan
semmonenki juttu, että seoli pääsiäisen aikaan joku isäntä ruvennu viettämään
navetassa öitä rullien varalta. No seoli tullu sinne se karvanleikkuri ja
sanonu ovella että ”täältä tuli pikku piru”, isäntä oli noussu sieltä ja sanonu
että ”tässä on iso piru”. Naapurin emäntä seoli ollu, oli ottanu kiinni sen
siitä. (Sallan Saija; toisinto myös Paavo Hautalan kirjassa Tuntsan Kojamot).
Ohan niitä ainakin lampahankerittijöitä sodan
jäläkeenkin, sehän oli se, salaa teki, löysin kerran ratan varresta semmosen
pussin, siellä oli karvoja ja vaikka mitä, seoli varmaan se rullin pussi. Nehän
leikkelivät ja taikojahan tekivät, vahinkoa tekivät toisille. Tuossakin meijän
navetassa oli käyneet lampaankerittijät. (Sallan Kelloselkä).
Sehän on
tuolla Murrolla asunu rulli, ainaki vanhat usko. Minäki muistan ku tuota ni,
pääsiäisen aikaan ku seon siellä monessa, kahessaki navetassa tavanneet, ku
seon ollu lampaija kerittemässä. Kerran oli siellä Tapanissa, seoli siellä ollu
ja Tapanin ukko menny sinne tuotanni, seoli rulli ollu siellä navetassa, ni se oli
Tapanin ukko ottannu hevosen suittiperät, sillä oli siinä räpänny sitä ämmiä
perseelle. Seoli rulli hypänny ja kivahtanu: tuo hevonen ei tartte nuita
suittiperiä en kesän jäläkeen! Neoli sitten laitumelle löysänneet sen hevosen,
ni sitä ei ollu löytyny enää sen jäläkeen. Kaikki muut hevoset oli olleet kellokkaan matkassa, mutta sitä hevosta ei löytynny - - - se löyty myöhemmin
kuolleena, niin ku ois noitunu sen. (Sallan Hirvasvaara).
Rullit
lampaat keritti, oli joku aika millon ne liikku (pääsiäisenä), lampahankerittijäksi ne kuttut
niitä, villoja kulukeneet kerittemässä, taikapussi sillon ollu mihin seon
laittanu net. Saattaneet tehä niitä taikojaki, onko ne pystyny toisillekki
tekemään semmosia kepposia. (Sallan Selkälä).
Rulli oli piilottanut meijän pirtin kiukaan taakse pussin. Semmonen
pieni pussi, niinku huivi, ja siinä oli karvoja ja pieniä lankoja, lankapätkiä.
Äiti oli niin taikauskonen ettei antanut polttaa, vaan sanoi siskolle että
upota järveen. (Sallan Salmivaara).
Trullien pahoja tekoja torjuakseen kansalta löytyi myös useita konsteja eli vastataikoja, tässä niistä muutamia:
Rautakanki
pantiin navetan oven päälle, ettei rulli viitsinyt tulla yöllä navettaan. (Sallan
Saija).
Kaikissa
nuissa ovissa, navetan ovihin risti, ettei trulleilla riitä voima mennä
navettaan, se piti aina trullin aikaan (pääsiäisenä) käyvä ristejä vetämässä. (Sallan Aholanvaara).
Vesipöykäri
eli Vesimöykäri – vedessä asuva paha olento, jolla peloteltiin lapsia, etteivät
nämä menisi yksin lammen, järven, joen, tai kaivon äärelle. Sama kuin Länsi-Lapissa
ja etelämpänä Suomessa esiintyvä Näkki.
Haltija –
järvissä, joissa, erämaissa, sekä huoneissa elävä näkymätön olento, jonka sanotaan pitävän huolta taloudesta ja olevan talon todellinen haltija. Joskus haltijaksi ymmärretään myös kuollutta omaista, joka on jäänyt haltioimaan vanhaa talouttaan. Saijan kylän vanhassa Alimmaisessa oli omistettu haltijalle kokonainen (oveton ja ikkunaton) huone, joka tunnettiin nimellä haltijahuone. Huone paloi talon mukana talvisodassa 1939. Haltijoihin löytyy vielä uskoa kaikkein vanhimman polven keskuudessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti